Frakt och Retur Policy
Orderbearbetning
När du som kund har genomfört ett köp på vår hemsida registreras din order i systemet. Ordern innehåller all nödvändig information som produkten du handlade och leveransdestinationen. Ifall köpet registrerades innan kl. 13:00 på måndag, tisdag, onsdag eller torsdag, kommer vi kunna packa och lämna över paketet till leveransföretaget (DHL eller Postnord samma dag. Om ordern genomfördes efter kl. 13:00 kommer bearbetningen ske dagen därpå.
Ordrar som genomförs på fredag, lördag eller söndag kommer att bearbetas och skickas nästkommande måndag.
Informationen ovan gäller ifall beställningsvaran finns på vårt lager. Ibland kan produkten finnas på hemsidan men saknas i lager hos oss. Då beställer vi varan från generalagenten och då mejlar vi kunden om leveranstiden.
Fraktpris
Vår fraktpolicy är utformad för att ge våra kunder en smidig och prisvärd leveransupplevelse. Nedan finner du information om vår fraktpolicy för leveranser till olika regioner:
- Sverige: För beställningar över 500 kr erbjuder vi gratis frakt inom Sverige. För beställningar under 500 kr tillkommer en standard fraktavgift på 50 kr.
- Danmark och Norge: Oavsett beställningsbelopp kostar frakten till Danmark och Norge 100 kr. Vi strävar efter att göra leveransen till våra grannländer så prisvärd som möjligt.
- Övriga länder: För beställningar till alla andra länder än Sverige, Danmark och Norge kostar frakten 200 kr oavsett beställningens värde. Vi erbjuder en fast fraktavgift för att förenkla leverans till internationella destinationer.
Fraktsätt
Ditt paket skickas med DHL eller Postnord och beräknas normalt anlända inom 1-4 arbetsdagar, beroende på din geografiska plats i Sverige. Du kommer att få avisering via SMS eller e-post när din försändelse är redo för avhämtning på ett ombud, är det ett mindre paket kan det komma direkt i brevlådan.
Den totala leveranstiden inklusive orderbearbetning blir därför 2-7 arbetsdagar i normal fall, blir den längre hör vi av oss.
Outlöst försändelse
Paket som ej löses ut returneras till Tid och Doft och kunden debiteras på 300 kr för att täcka företagets kostnader i administration och transport.
Transport skadad gods
Om en vara från Tid och Doft skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören (Dhl 0771–400 345 Posten 020-340 340) dock senast inom 7 dagar.
Öppet köp och Returprocessen
Tid och Doft erbjuder 30 dagars öppet köp på sina produkter. Kunden är berättigad att returnera produkten under denna tidsintervall endast om varan befinner sig i sin ursprungliga skick eller har nästintill ingen märkvärdig tecken på användning. Returpaketet ska innehålla varan och alla tillhörande attributer. Kunden står för fraktkostnaden som kan variera beroende på paketets storlek och vikt.
Returprocessen initieras av kunden genom att först ta kontakt med företaget och informera om returen. Detta kan göras via mejl: info@tidochdoft.se eller telefon: 033270640. Efter att kunden har informerat om returen ska paketet packas och skickas tillbaka till företaget som finns på följande adress: Bollvägen 1, 516 31 Dalsjöfors, på valfritt sätt. När paketet har anlänt och inspekterats blir returen godkänd och kunden kan förvänta sig få tillbaka sina pengar de kommande 5 bankdagar i form av en banköverföring.
Kunden har även möjligheten att komma in till butiken och genomföra returprocessen.
Vid produkter som är specialtillverkade för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt. Om en vara är transportskadad skall Tid och Doft kontaktas inom fem dagar för information om ersättning.
Från och med att kunden informerar om returen och får tillbaka sina pengar kan processen ta upp till 2 veckor.